In een tijd dat iedereen online is en praktisch ieder bedrijf een website heeft, is zoekmachine-optimalisatie (SEO) geen overbodige luxe. Sterker nog, wil je als bedrijf op internet gevonden worden dan kun je niet zonder. Doe je niet aan SEO? Dan is de kans groot dat de website van je concurrent online beter wordt gevonden dan de jouwe. Hierdoor loop je klanten – en dus omzet – mis en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus…  aan de slag met SEO.

De vraag is nu: ga je zelf je website optimaliseren of besteed je het uit? Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende factoren. Hoeveel kennis over SEO is er beschikbaar in de organisatie? En hoeveel tijd kun je eraan besteden?

Zoekmachine-optimalisatie kost tijd

Laten we het eerst eens over de te investeren tijd hebben. Het optimaliseren van websites voor zoekmachines is echt een vak, en SEO is een vakgebied dat constant in ontwikkeling is. Van SEO-specialisten  wordt dan ook verwacht dat zij hun kennis op peil houden. Bovendien heb je technische kennis over websites nodig – en ook die techniek wordt doorlopend vernieuwd. Simpelweg je kennis bijhouden kost dus al veel tijd.

Ga je zelf aan de slag met optimalisatie, dan moet je dus voldoende tijd reserveren om je kennis bij te houden. Daarnaast moet je regelmatig controleren of je website nog voldoet aan de laatste standaarden. Zoekmachines als Google werken namelijk doorlopend aan de verbetering van hun zoekmechanismen (algoritmes). De manier waarop ze websites indexeren en opzoeken verandert continu. Als je daar niet op inspeelt, bestaat de kans dat je website wegzakt in de zoekresultaten.

Hoeveel tijd heb je nodig? Dat is vooraf lastig in te schatten. Het kan uiteenlopen van een paar uur tot meer dan een dag per week. Dit is onder meer afhankelijk van de grootte van je website, de complexiteit en de concurrentie. Het voordeel van ervaren SEO-specialisten is dat zij na een SEO analyse van de website snel kunnen inschatten hoeveel tijd optimalisatie gaat kosten.

En wat als je website wegzakt?

Het kan zomaar misgaan met je website. Onlangs lanceerde Transavia haar nieuwe website. De webmaster vergat echter de pagina’s van de oude site – die een prima Google-score hadden – te redirecten naar de nieuwe site. Het gevolg? Transavia.com verdween compleet uit de zoekresultaten. Daar sta je dan met je mooie nieuwe site. Als je SEO uitbesteedt aan professionals, zal zo’n ramp niet snel gebeuren.

Ook een Google-update (een verandering van het algoritme) kan roet in het eten gooien. Als bedrijf kun je te maken krijgen met serieuze problemen na zo’n update. Plotseling sta je niet meer op nummer 4, maar ben je teruggezakt naar positie 40. Niet zichtbaar dus. Wat doe je op zo’n moment? Hoe beperk je de schade? Het voordeel van uitbesteden: SEO-specialisten weten precies wat er moet gebeuren en ondernemen direct actie. Hierdoor merk je zelf niets van updates.

Uitbesteden of niet?

Uiteraard kun je uitstekend zelf je site optimaliseren. Maar zorg dan wel dat je medewerkers goed getraind zijn, dat ze weten wat ze doen en dat ze voldoende tijd beschikbaar hebben. Zoek uit wat er nu echt allemaal komt kijken bij SEO. Bijvoorbeeld in een informatief gesprek met een SEO-bureau.

Uiteindelijk komt het hier op neer: SEO kost tijd en tijd is geld. Zorg dus dat je het goed aanpakt.