Wie kent Tinder niet tegenwoordig. De een noemt het een ontmoetingsplek, de ander een vleeskeuring. Binnen een paar seconden krijg je een blik in het leven van mannen of vrouwen, net wat je voorkeur heeft. Feit is dat deze gratis dating-app gigantisch populair is. Maar waarom is Tinder zo populair en wat kunnen contentmarketeers hiervan leren?

Easy to use

De app is binnen een paar ogenblikken geïnstalleerd. Hij koppelt een Facebook account aan een GPS-systeem, je kunt er een paar foto’s en een beschrijving bijzetten en vanaf dat moment is het ‘vegen maar’. Links als je iemand niet leuk vindt en rechts als je iemand wel leuk vindt. Een kind kan de was doen. Als de ander jou ook leuk vindt, krijg je een match en kan je gaan chatten. Als de ander jou niet leuk vindt, ben je dat zo weer vergeten, want binnen een paar minuten heb je genoeg andere potentieel interessante kandidaten voorbij zien komen.

De kunst van het verleiden

Binnen een paar seconden beslis je op Tinder of je iemand wel of niet leuk vindt. Uit statistische gegevens blijkt dat mensen die op een website terechtkomen ook binnen een paar seconden een beslissing nemen, namelijk om op je website te blijven of om deze direct weer te verlaten. Waar je op Tinder iemand verleidt met goede foto’s en een leuke tekst, heb je op je website veel meer mogelijkheden. Je kunt hierbij denken aan de verleidingstechnieken van Cialdini, zoals schaarste, autoriteit en sympathie, het begint echter allemaal met gebruiksvriendelijkheid. Wat wil je bereiken met je website en is dit doel duidelijk voor de bezoeker? Als je wilt dat mensen een bepaalde route nemen op de website, bijvoorbeeld naar het winkelwagentje, zorg er dan voor dat de website ook op die manier is ingedeeld. Een duidelijke navigatie / call to action werkt even conversieverhogend als een goede foto en tagline op Tinder.

Engagement

Op Tinder worden per dag 10 miljoen matches gegenereerd. Welk ander merk of bedrijf is in staat om per dag bijvoorbeeld 10 miljoen Facebook likes te krijgen, 10 miljoen webshopbestellingen, of 10 miljoen andere conversies? Op Tinder wordt met elke like een verbintenis aangegaan; allereerst als match en eventueel later bij de eerste date. Deze verbintenis kan je op je website ook aangaan met je bezoeker. Eén van de doelen van contentmarketing is namelijk ‘engagement’ creëren. Maar hoe creëer je content die conversieverhogend werkt én jouw doelgroep aanspreekt?

Het is daarvoor allereerst belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Maak in plaats van de oude doelgroepanalyse verschillende persona’s. Persona’s geven je diepgaande kennis over je doelgroep, waardoor je content kan ontwikkelen die niet alleen perfect aansluit op de wensen en behoeften van jouw doelgroep, maar ook nog eens relevant is. Daarnaast weet je veel beter op welke kanalen jouw doelgroep actief is en kan je jouw gecreëerde content ook daar distribueren. Als contentmarketeer kan je door het gebruik van persona’s leren hoe je zoveel mogelijk content kunt produceren waar de doelgroep een goed gevoel bij krijgt. Je snapt het al, waar Tinder heel snel en vluchtig een verbintenis met iemand aangaat, is contentmarketing en engagement iets van de lange termijn.

Keep it simple, stupid

Tot slot, een conversieverhogende boodschap komt alleen over als je niet teveel tegelijk wilt vertellen en de vorm simpel houdt. ‘Keep it simple, stupid’ is tegenwoordig niet meer weg te denken in de online wereld. Vereenvoudig de user-experience, creëer waardevolle en relevante content voor je doelgroep en val vooral niet teveel in herhaling. Heb je veel te vertellen? Verdeel deze content over meerdere boodschappen. De website maak je gebruiksvriendelijk door de boodschappen simpel te houden en de call to action voor de bezoeker duidelijk te maken. Alleen zo speel je in op de behoefte van de gebruiker en kan je een connectie maken met hem of haar. Als je dit in gedachten houdt, krijg je net als bij Tinder altijd een match.