“Wat kost het om een bedrijfsvideo te laten maken?” is een vraag waar menig opdrachtgever graag een pasklaar antwoord op zou willen hebben. Jammer genoeg is videoproductie niet iets waarvan je exact kunt aangeven wat het kost, zoals je dat bij het aanschaffen van een nieuwe auto ook niet kunt omdat er simpelweg heel veel opties mogelijk zijn. Pas als je heel duidelijk aan kunt geven welke opties je precies wilt, kan er een passende prijs gemaakt worden.

Een bedrijfsfilm is maatwerk

Video is maatwerk, en dus is de prijs ervan ook op maat. Omdat de prijs helemaal afhangt van wat een bedrijf of opdrachtgever precies wil, is het erg lastig om aan te geven wat het precies gaat kosten. Wat wél mogelijk is, is aangeven door welke factoren de prijs van een bedrijfsfilm bepaald wordt.

Verschillende soorten bedrijfsfilms

Het begint ermee dat je een duidelijk beeld hebt van wat je precies wilt laten zien met een video; wat is het doel? En wat is je doelgroep? Wat wil je met die video bereiken? Wil je jouw bedrijf of product aanprijzen op een aantrekkelijke manier? Of wil je alleen een stukje informatie geven bij een online jaarverslag? Wil je de video op je website zetten, of wil je hem als reclame in de bioscoop vertonen, voorafgaand aan de hoofdfilm? Of tijdens een beurs op een groot scherm?
Al deze overwegingen zijn bepalend voor de productie van de video. Een webvideo hoeft bijvoorbeeld niet in 4K (bioscoopkwaliteit) opgenomen te worden.

Als je alleen een kort interview wilt maken als informatieve toevoeging bij, bijvoorbeeld, een jaarverslag of een nieuwsbrief, dan kun je volstaan met een eenvoudige video. Dit kan al door één persoon worden gefilmd en gemonteerd, in een hele korte tijd. Voor dit soort opdrachten is een uitgebreid script niet nodig en kan ook de voorbereiding heel kort zijn.

Maar wil je een gelikte bedrijfsfilm van tien minuten waarmee je potentiële klanten de meerwaarde van jouw bedrijf wilt laten zien? Dan is een goede voorbereiding, een script, wellicht meerdere locaties of zelfs het inhuren van acteurs nodig en stijgen de productiekosten snel. Wellicht wil je jouw bedrijfsfilm wel ondertitelen, of kies je voor een voice-over. Of allebei. De montage en nabewerking nemen dan meer tijd in beslag. Om alles extra mooi in beeld te brengen worden er duurdere camera’s en meer apparatuur gebruikt, is de crew groter en zijn er meer draaidagen.
Natuurlijk kun je dit alles ook inperken: je kunt bijvoorbeeld maar één camera laten gebruiken in plaats van 3, maar hoe interessant is een voetbalwedstrijd als je 90 minuten lang naar één camerastandpunt kijkt?

Aan jou de keuze

In plaats van “ik wil een filmpje van 3 minuten, wat kost dat?” gaat het er om goed helder te hebben wat je precies wilt laten zien, wat het platform en de doelgroep is, en wat je wilt bereiken met een video. Een videoverslag van een netwerkbijeenkomst kan heel basic en goedkoop geproduceerd worden als de klant dat wil; je kunt er ook een peperdure productie van maken.