Opeens heb je het: je wordt Wilkens c.s. Text Online. Een keuze om te veranderen van naam en huisstijl; de integratie met Vertaalbureau Wilkens c.s. Vertalers & Tolken. Verandering is goed. Verandering houdt je fris.

Bij het wijzigen van je merk doorloop je allerlei stappen. De redenen kunnen divers zijn, maar het doel is (bijna) altijd hetzelfde: een nieuwe richting. Er is al genoeg geschreven over rebranding, maar hoe werkt het nou in de praktijk? Ik wil dit graag uitleggen aan de hand van ons eigen proces.

Rebranding
Rebranding heeft een hoop definities in uiteenlopende bronnen. Elementen die je overal ziet terugkomen zijn: merkwijziging, verandering van merkidentiteit en merknaamverandering. Of, zoals het SWOCC zegt: “Een ingrijpende verandering van de identiteit van een ondernemingsmerk, een productmerk of een dienstenmerk door wijziging van slogan, logo, design, merknaam of een combinatie van deze elementen.”

Waar komen we vandaan?
Contentmarketing is een onderwerp dat een paar jaar geleden haar intrede in Nederland heeft gedaan. Contentmarketing draait om het creëren van waardevolle en relevante content. Het doel is om bestaande relaties te versterken en nieuwe relaties aan te gaan. Wij zijn snel op deze trend ingesprongen en zijn Enovate Content Marketing gestart.

Als producent van content maakten we websites, verzorgden zoekmachineoptimalisatie en creëerden films. Als zusterbedrijf van Wilkens c.s. Vertalers & Tolken hadden we al vaak dezelfde klanten. Klanten die al jaren vertalingen lieten uitvoeren, en ook voor contentproductie behoefte hadden aan specialisten.

Van Enovate naar Wilkens c.s. Text Online
We merkten dat bedrijven het lastig vonden Enovate Content Marketing en Wilkens c.s. Vertalers & Tolken als één bedrijf te zien. De naam Enovate was voor veel klanten onbekend, terwijl Wilkens c.s. Vertalers & Tolken al van oudsher voor hen vertaalde. Door het veranderen van de naam Enovate in Wilkens c.s. Text Online wordt het duidelijker voor onze klanten. Maar, we blijven ook dichter bij ons bestaansrecht: communicatiediensten.

De toekomst
In de afgelopen maanden hebben we een hoop stappen genomen. Allereerst zijn we aan de slag gegaan met de integratie van de nieuwe businessunit binnen Wilkens c.s. Vertalers & Tolken. Vervolgens hebben we onze naam veranderd in Wilkens c.s. Text Online. Tegelijkertijd zijn we bezig geweest met onze nieuwe identiteit. We hebben onder andere een nieuwe website ontwikkeld, nieuwe mensen aangenomen en een interne verhuizing gehad.

Een nieuwe richting met een nieuwe naam, zonder verlies van communicatiekracht. Dat was de bedoeling van onze rebranding. Naar onze mening was rebranding de beste strategie om dicht bij onszelf te blijven en om duidelijkheid te creëren voor onze (potentiële) klanten.
Nu kunnen we eindelijk weer aan de slag met zaken die ons echt aan het hart liggen: het creëren van waardevolle en relevante internationale content.