Over de grens met je website

Het gaat goed met je website: een laag bouncepercentage, veel terugkerende bezoekers en regelmatig online conversies. En wat blijkt? Veel bezoekers van je website komen uit Duitsland. Dus je besluit: ‘Mijn website moet ook in het Duits’. Simpel bedacht, lastiger uit te voeren. Want waar moet je allemaal aan denken als je met je website in Duitsland gevonden wil worden?

Meertalige website of meerdere websites?

Voordat je begint met zoekmachineoptimalisatie voor Duitsland of het vertalen van je websiteteksten naar het Duits moet je nadenken over je domein.

Optie 1: www.mijnwebsite.nl/de
Optie 2: www.mijnwebsite.de

De eerste optie is snel en makkelijk door te voeren. Je kan in je CMS een landoptie toevoegen waar je je Duitse content gaat plaatsen. Voordelig aan deze optie is dat je redelijk eenvoudig ook o.a. Franse, Engelse en Spaanse content kan toevoegen, handig voor wanneer je je horizon nóg verder wilt verbreden. Gebruik hier bijvoorbeeld de makkelijk te begrijpen WordPress Multilingual Plugin voor. Optie 1 is goed toepasbaar en geeft je website direct internationale allure.

Bij optie 1 kan je ook kiezen voor een neutraal domein (ook wel een gTLD genoemd). In Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) kan je aangeven dat het neutrale domein (eindigend op .com, .net, .org etc.) zich specifiek richt op een geografische doelregio. Dan wordt mijnwebsite.com/de of de.mijnwebsite.com specifiek gericht op Duitsland en mijnwebsite.com/nl of nl.mijnwebsite.com specifiek op Nederland.

Optie 2 heeft echter de voorkeur. Want een domeinnaam met de juiste extensie (in het geval van Duitsland is dat .de) heeft voor Google voorrang op een domeinnaam met een buitenlandse extensie. Eigenlijk is dat ook goed te begrijpen. Zelf open je ook sneller een link met een .nl dan een link met .de/nl.

Buitenlands domein, en nu?

Naast een domeinnaam in het land naar keuze zijn er nog andere SEO-aspecten waar je rekening mee moet houden.

Hosting

Veelgestelde vragen wanneer het gaat om SEO in het buitenland gaan over hosting. ‘Maakt het uit in welk land mijn server staat’? Hier bestaan vele theorieën over, maar Matt Cutts, hoofd van het Google Webspam team, heeft hier uitsluitsel over gegeven. Wanneer je een lokaal domein hebt (ccTLD’s zoals .nl, .de etc) mag de server in ieder land staan. Let hierbij alleen wel op de afstand tussen de server en het desbetreffende land i.v.m. laadtijd. Wanneer je een neutraal domein hebt (gTLD’s) valt er een klein, doch interessant voordeel te halen uit een lokale server.

Keywords

Als het goed is, heb je een gedegen keywordonderzoek gedaan voor je Nederlandse website. Simpelweg de keywords vertalen naar het Duits is (helaas) niet afdoende. Want waar een Nederlander op zoekt hoeft niet exact hetzelfde te zijn als waar een Duitser op zoekt. Neem het voorbeeld van het woord dokter, wat in het Duits geschreven wordt als Doktor. Hier wordt maandelijks 5.400 keer op gezocht. Arzt, het Duitse woord voor arts wordt daarentegen vele malen vaker ingetypt in Google:  27.100 keer. Een Duits keywordonderzoek is dus zeker geen overbodige luxe.

Linkbuilding

Links van relevante websites naar jouw site zijn ook in het buitenland van grote waarde. Denk er dus aan dat je Duitse website meer profijt heeft van het vergaren van Duitse inkomende links dan Nederlandse. Kost linkbuilding je in Nederland al veel tijd, des te tijdrovender is het in het buitenland.

Zoekmachines

Wereldwijd heeft Google het grootste marktaandeel als het gaat om zoekmachines. Maar vergeet ook Bing, Yahoo, Yandex of bijvoorbeeld Baidu niet. In het buitenland gebruiken mensen soms andere zoekmachines, waarvan de zoekmachine-optimalisatie (SEO) ‘regels’ kunnen afwijken van die van Google. Bovendien wordt Google in sommige landen zelfs gecensureerd of geblokkeerd.

Is SEO in het buitenland de moeite waard?

Zoals je ziet, komt er bij SEO in het buitenland meer kijken dan je in eerste instantie zou denken. Wanneer je je naast Duitsland ook op andere landen wil focussen zal je meerdere websites moeten gaan beheren. Je begrijpt het al, dit heeft veel voeten in de aarde. Toch kan het zeker de moeite waard zijn om de grenzen van je online marketing te verleggen: hoe meer tijd je er in steekt, des te meer rendement je uit je website haalt.
Auf Wiedersehen!