Het is vrijdag 25 oktober en ik sta samen met een vriend bepakt en bezakt klaar om op reis te gaan. De reis gaat deze keer naar Cambodja. Een land dat jarenlang onder de dominantie van de Rode Khmer geleefd heeft en daarvan nog steeds haar wonden likt. Een land waar toerisme de laatste jaren steeds groter wordt en bekend staat om het grootste religieuze bouwwerk ter wereld: Angkor Wat.

We hebben van veel mensen erg positieve verhalen gehoord over Cambodja en kennen zelfs iemand die professioneel voetballer is in Phnom Penh. Meningen van vrienden, bekenden en anderen spelen een belangrijke rol in de keuzes die men maakt. In de marketingwereld wordt dit sociale bewijskracht of Social Proof genoemd.

Social Proof

Social Proof is een psychologisch verschijnsel waarbij mensen bepaalde acties en bepaald gedrag toetsen aan de meningen van anderen. Deze situatie doet zich vooral voor op momenten dat andere mensen meer kennis hebben van die situatie. Social Proof is een korte route die het beste werkt voor de mens. Als we ons conformeren aan het gedrag om ons heen, hebben we de minste kans om een sociale ‘faux pas’ te maken.

Social Proof kom je tegenwoordig op bijna iedere website, en uiteraard op iedere Social Media pagina, tegen. Voorbeelden zijn de recensies van anderen over een restaurant, logo’s van referenten, testimonials, klantcases etc. Mensen worden beïnvloed door andere mensen en hun meningen.

Booking

Tijdens mijn reis door Cambodja heb ik weer veel gebruik gemaakt van de website Booking.com om hotels te boeken. Booking.com weet dat en maakt slim gebruik van meningen van anderen. Booking.com laat zowel de meest positieve als de meest negatieve reactie zien. Als er namelijk louter positieve reacties staan, word je al snel achterdochtig. Op Booking.com kan je per doelgroep zien wat zij van het hotel vonden. Ben je een backpacker dan heb je uiteraard andere wensen en eisen dan wanneer je als gezin met kinderen op vakantie bent.

AirBnb

Een tweede voorbeeld van een website die veel aan Social Proof doet is Airbnb. Dit is een online plek voor de verhuur en boeking van privéaccommodaties. Het succes van AirBnb is grotendeels te danken aan het gebruik van Social Proof op hun website.

Ze gebruiken links en aanbevelingen van CNN, New York Times, BBC, NBC, Newsweek en Wallstreet Journal. Dat deze bedrijven positief zijn over AirBnb overtuigt mensen dat het een betrouwbare service is en is erg effectief. Daarnaast kan je over iedere aangeboden privéaccommodatie recensies van eerdere bezoekers lezen. Door dit actieve beoordelingssysteem zorgt AirBnb voor transparantie, directe feedback en stimuleren ze positief gedrag.

Keuzeproces

In het keuzeproces doorloop je diverse stappen. Je komt allerlei elementen tegen die invloed hebben op je uiteindelijke keuze. Social Proof is erg belangrijk in dit proces, en wordt steeds belangrijker. Mensen zijn kuddedieren en volgen vaak het gedrag of de keuzes van anderen. Je betrapt jezelf er ook op als je een keuze maakt bij de koop van een product of dienst. Verkopers/websites kunnen Social Proof dan ook eenvoudig inzetten door te verwijzen waar de meeste mensen voor kiezen.

Social proof voor jouw website

Zoals gezegd kan je Social Proof vrij simpel gebruiken op je website. Een voorbeeld is het plaatsen van meningen en reviews van anderen. Naast reviews werken aanbevelingen van anderen ook goed in het overtuigingsproces. Het toevoegen van Social Media buttons geven aan hoeveel likes de website heeft gekregen en maken het eenvoudig voor mensen om jouw website te delen. Ook kan je gebruikersstatistieken toevoegen waarin aangegeven staat hoeveel mensen eerder iets hebben aangeschat of een like aan een artikel hebben gegeven.

Gebruik Social Proof op je website om mensen te overtuigen. Zorg ervoor dat het op plaatsen staat waar mensen het kunnen lezen. Zorg ervoor dat je nog meer uit je website haalt.

P.S. Zou ik mensen aanraden om naar Cambodja te gaan? Een volmondig ja is hierop mijn antwoord.