Het komt niet zo vaak voor dat ik een nieuwe tv, koelkast of wasmachine nodig heb, maar als het weer eens zover is, ga ik altijd naar dezelfde kleine wit- en bruingoedwinkel bij mij om de hoek. Ik woon in een grote stad waar alle grote elektronicaketens meerdere filialen hebben. Toch kom ik steeds weer terug bij De Bruin op de Beeklaan.

Waarom? Niet voor de prijs. De Bruin is duurder dan, ik noem maar wat, de Mediamarkt. Ook niet voor de kwaliteit van de spullen. De merken die De Bruin verkoopt, kan ik ook kopen bij de grote jongens. Precies dezelfde apparaten, precies dezelfde garantie.

Ik ga naar De Bruin omdat ze mij daar kennen. En ik ken de mannen van De Bruin. Ik weet dat ze me geen rommel zullen verkopen. Dat ze langs komen om de boel te installeren en dat ze pas weggaan als alles werkt. En als er toch iets misgaat, dan loop ik even binnen. Als het nodig is, komen ze gewoon nog een keer langs. Kom daar maar eens om bij de Mediamarkt.

Het geheim van zaken als De Bruin: de persoonlijke benadering. Je koopt gewoon liever iets bij iemand die je kent – zelfs al is het daar misschien iets duurder.

De kracht – en de zwakte – van het MKB
De meeste middenstanders en MKB-bedrijven kennen het geheim van De Bruin. Ze bouwen een vertrouwensrelatie met hun klanten op en investeren daar stevig in. Je kan altijd bij ze terecht voor een kopje koffie. Maar er is een probleem. Ze slagen er niet in om deze kracht ook online te benutten.

Ik heb net even gekeken: De Bruin heeft een website, maar ik vermoed dat het ‘design’ ergens uit de jaren ‘90 stamt. Online kopen? Social media? Feedbackmogelijkheden voor klanten? Daar heeft deze website nog nooit van gehoord. Ik gok dat er maximaal vijf hits per maand zijn, van mensen die het telefoonnummer of het adres willen weten.

Ik weet zeker dat De Bruin niet het enige MKB-bedrijf is met een verouderde website die weinig tot niets bijdraagt aan de omzet. Van de persoonlijke aanpak die in real life zo goed werkt voor het MKB, blijft online vrijwel niets over.

Maak het web persoonlijk
Laat mij nu eens een geheimpje verklappen: het geheim van De Bruin werkt ook op internet. Vertrouwen win je, ook op het web, met een persoonlijke benadering. Vertel wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom de klant bij jou zou moeten zijn. Sterker nog, vertel hem ook waarom hij niet bij jou zou moeten zijn. Probeer al op je website een band met je klant op te bouwen. Geef hem een warme digitale hand en schenk een virtueel kopje koffie als hij langskomt.

Toegegeven, dat vereist een doordachte aanpak. Je website moet meer worden dan passief eenrichtingsverkeer van jou richting je klant. Maak slim gebruik van social media. Geef je klanten de mogelijkheid om feedback te geven op je website. Laat maar zien hoe goed je service is en hoe tevreden je klanten zijn.

En als je dan toch je website onder handen neemt, laat dan ook de vindbaarheid van je website in Google eens onderzoeken. Het is niet ondenkbaar dat je boven de grote jongens in Google kan eindigen voor bepaalde zoektermen.

Voor je het weet verdien je geld aan je website…