Herken je dit ook? Je bent bezig met je dagelijkse werkzaamheden en dan zie je opeens een pop-up in je scherm: ‘Hoe laat ontvang ik die blog van jou?’ Het was jouw beurt deze week, en je bent er nog niet aan toegekomen. Geen idee waar je over moet schrijven. Writersblock is het enige woord dat je op papier kunt krijgen. Ik wil een onderwerp! En het moet ook nog leuk zijn, lekker leesbaar en relevant voor mijn doelgroep.

Stress vs plannen
Sommige mensen zijn van nature goede planners. Voor anderen is het veel lastiger doelgericht en efficiënt te werken. Natuurlijke planners weten hoe belangrijk structuur is. Ze brengen het overal in aan. Zelfs een boterham smeren ze gestructureerd. Ze weten ruim van te voren wat ze gaan doen die dag en lijken altijd tijd over te hebben. Ben jij een goede planner? Stop dan met lezen, want dan heb je natuurlijk al lang een goede contentkalender. Voor mensen die net zijn begonnen met contentmarketing, maar nog niet op de hoogte zijn van een contentkalender, lees nog even verder.

Voorkom contentstress met de contentkalender
Je wilt waardevolle content creëren op de juiste tijdstippen voor de juiste doelgroep. Deze zaken kunnen we eeuwig herhalen. Toch blijft het essentieel in een goed contentmarketingbeleid. Maar gelukkig hebben de planners van deze wereld iets bedacht voor ons: een kalender. Specifiek voor contentmarketing hebben ze de contentkalender ontwikkeld.

Een contentkalender geeft ruim van te voren inzicht in jouw contentproductie. Met een contentkalender wordt structuur aangebracht in onze dagelijkse bezigheden. Je weet wat, voor wie, wanneer, in welke vorm gemaakt gaat worden en wie er verantwoordelijk voor is. Het geeft inzicht in onderwerpen en thema’s. Kortom, het helpt ons plannen en zorgt ervoor dat we geen last minute (content)stress hebben!

Liever goed gejat dan slecht bedacht
Er zijn voldoende voorbeelden te vinden op internet hoe je een contentkalender kunt maken. Een goede website is bijvoorbeeld www.decontentkalender.nl. Via www.handboekcontentstrategie.nl vind je nog meer goede voorbeelden van contentkalenders. Om leuke en bijzondere dagen alvast in de kalender te zetten, kun je hier of hier kijken.

Natuurlijk ben je op de hoogte van de dagen die in jouw branche van belang zijn. Zet deze ook in de kalender. Collega’s die veel met klanten spreken, zijn eerder op de hoogte van hun informatiebehoefte. Accountmanagers bijvoorbeeld kunnen heel waardevol zijn voor de invulling van de contentkalender. Maar ook receptionistes spreken veel klanten. Laat hen eens opschrijven welke vragen het meeste binnenkomen. Op die manier kun je nog meer relevantie toevoegen voor je doelgroep(en).

Tenslotte
Content produceren is leuk. Probeer naast een blog of een whitepaper ook eens andere soorten content uit. Een leuke animatiefilm over het bedrijf. Of een infographic over de resultaten die behaald zijn het afgelopen jaar. Verandering van spijs doet eten. Het wordt leuker, interessanter en relevanter. Niet alleen voor je doelgroep, maar ook voor jou.