Responsive webdesign: een term die mij, en vele anderen met mij, de laatste tijd erg bezighoudt. Momenteel zijn wij bezig met het bouwen van een nieuwe website. Responsive webdesign is hierin essentieel. Maar waarom? Om de gebruiker een optimale webervaring te geven? Ja, maar niet alleen. Om je hier een compleet antwoord op te geven duiken we eerst kort het verleden in.

Hoe is de term responsive webdesign ontstaan?

Eigenlijk is het antwoord op deze vraag heel simpel. Tot ongeveer zes jaar geleden werden websites bijna alleen via de desktop-versie bezocht. Voor websitebouwers was dit ideaal, want computers en laptops hebben bijna allemaal hetzelfde schermformaat. Maar tijden veranderen.

Tegenwoordig gebruiken de meeste Nederlanders een mobiel of tablet wanneer zij een website bezoeken en 80% van de Nederlanders heeft zelfs altijd een mobiel bij zich. Grote kans dus dat jouw website via een mobiele telefoon wordt bezocht.

Om die reden is het essentieel dat een website zich aanpast (responsive is) aan de omvang van elk type scherm, ongeacht het apparaat. Maar wat is responsive dan precies?

Wat is responsive webdesign?

Stel je voor: je bent via je mobiele telefoon op zoek naar een nieuwe auto en komt op een website terecht waarbij de afbeelding van de auto zo groot is dat alleen de koplamp zichtbaar is in je scherm. En dan komt er ook nog eens bij dat de omschrijving van de auto niet leesbaar is door een te klein lettertype. Dit is typisch een voorbeeld van een niet-responsive-webdesign. Grote kans dat je de website direct verlaat en op zoek gaat naar een andere aanbieder van auto’s, de concurrent dus.

Bij responsive webdesign draait alles om het geven van een optimale webervaring aan de gebruiker. Niets is vervelender dan op een website terechtkomen die niet of slecht leesbaar is op een mobiele telefoon. Responsive design betekent niets meer dan dat je het ontwerp van een website mee laat schalen met de afmetingen van een scherm, zodat de gebruiker een optimale webervaring ervaart.

Waarom is responsive webdesign belangrijk?

Het creëren van een optimale webervaring voor de gebruiker is natuurlijk de ‘main-focus’ van responsive webdesign. Maar er zijn meer redenen.
Google gaf al penalties aan websites die mobiele gebruikers een slechte gebruikservaring geven. Om juist die websites te belonen die wel mobiel-vriendelijk zijn, heeft Google deze maand het Mobile-Friendly label gelanceerd onder de zoekresultaten in Google. Dit label laat mobiele gebruikers meteen zien of een website mobiel-vriendelijk is.

responsive-webdesign-mobile-friendly-label

Google gaat hierin zelfs een stapje verder. Google is namelijk aan het experimenteren met het geven van een hogere plaats in de zoekmachine, wanneer een website het Mobile-Friendly label bezit.

Responsive webdesign in relatie tot zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zeker als je kijkt naar SEO-vriendelijkheid is responsive design tegenwoordig zeer belangrijk. Jij wilt met je website toch ook hoog komen in Google? Wanneer dit experiment echt voet aan grond krijgt, zal het voor niet-mobiel-vriendelijke websites een stuk moeilijker worden om hoog in Google te komen. Want grote kans dat jouw concurrenten wel een mobile-friendly website aanbieden.

Werk aan de winkel dus voor ons, maar zeker ook voor jou, wanneer je website nog niet responsive is en je nog geen mobile-friendly label hebt bemachtigd.