Na een periode van 10 jaar zonder tennis, heb ik samen met zeven vrienden de sport weer opgepakt. Passie, inzet, doorzettingsvermogen en zo frequent mogelijk op de baan staan heeft ervoor gezorgd dat we kampioen zijn geworden dit jaar. We vinden het leuk, zo leuk zelfs dat we over bijna niets anders meer praten dan ratings, toernooien en tegenstanders.

Tijdens de competitiewedstrijden spreek ik veel met tegenstanders. Uiteraard komt het werkende leven ook aan bod tijdens deze dagen. Veel mensen kennen het onderwerp contentmarketing niet, maar zijn wel altijd erg geïnteresseerd in wat het nou precies inhoudt. Ik probeer altijd de vergelijking te maken met de tennissport. Kijk naar een speelster als Maria Sharapova, een van de meest bekende tennissters van dit moment.

Verbeelding

Maria Sharapova is een toptennister uit Rusland en is daarbij ook nog zeer aantrekkelijk. Niet voor niks is ze al in 2007 door ESPN als Hottest Female Athlete verkozen. Met de huidige camera’s wordt alles scherper, beter en meer ingezoomd in beeld gebracht. Niet heel vreemd dat steeds meer mannen naar de wedstrijden van haar kijken. Vanzelfsprekend voornamelijk uit sportieve overwegingen, maar het oog wil ook wat. De kleding van de tennissters moet ook steeds uitdagender, korter en sexier van de sponsors. Zij willen namelijk dat zoveel mogelijk mensen het desbetreffende merk kopen. Zo ook het tennisrokje, maar wat heeft deze nou met content marketing te maken?

Drie G’s

Deelbare content wordt gekenmerkt door de drie G’s: grof, grappig en geil. En met geil wordt in dit geval sexy bedoeld. Als je kijkt naar het aantal artikelen, filmpjes en andere content over Sharapova, zie je dat dit veel gedeeld wordt. Doel van content marketing is het creëren van interactie tussen merk en doelgroep en daarbij een grotere klantloyaliteit. Sportmerken zijn als geen ander gespecialiseerd in het verkrijgen van interactie op door hen geproduceerde content. Sport is vermakend, een belevenis en attractief. Marketingafdelingen van de grote sportmerken begrijpen de importantie van een goed verhaal of een goede video en maken hier gebruik van. Visuele content wordt steeds belangrijker als onderdeel van content marketing strategieën. En wie kan je hier nou beter voor inzetten dan topsporters?

Inspirerend

Moeten we nu met z’n allen alleen maar sexy content gaan produceren? Zeker niet, het moet wel passen bij je merk en je doelgroep. Maar bedenk wel dat content deelbaar wordt als het mensen aanspreekt, inspireert, maar vooral intrigeert. Content betekent inhoud, en laat dat nou net hetgeen zijn waar mensen tegenwoordig naar op zoek zijn.