Wat is content marketing?

Stel: je bent de trotse uitbater van een winkel in visbenodigdheden met de ondeugende naamThe Happy Hooker. Je verkoopt prima spullen voor een goede prijs en je winkel is favoriet bij hobbyvissers in de wijde omtrek. Je klanten blijven vaak lang hangen. Ze vertellen elkaar sterke verhalen over de karpers die ze hebben gevangen.

Je hebt een neus voor business opportunities, dus je zet een paar tafeltjes in de winkel en serveert je klanten koffie en gevulde koeken. Een goede greep, want The Happy Hooker wordt nu een echt ontmoetingspunt voor hobbyvissers. En dat merk je in de omzet.

Je besluit om nog wat verder te gaan. Je start een maandelijkse nieuwsbrief voor je vaste klanten. Je vraagt elke maand een of twee klanten om een mooi visverhaal op te schrijven en dat publiceer je in de nieuwsbrief. Een van je medewerkers schrijft een paar artikeltjes over nieuw vismateriaal. Binnen de kortste keren is de nieuwsbrief razend populair en de oplage stijgt. Net als je omzet.

Dat is content marketing

Die koffie en die nieuwsbrief, dat is content marketing. Je hebt, binnen de context van je winkel, een platform gecreëerd voor je klanten. Een platform waar ze onderling informatie kunnen uitwisselen en waar ze interessante nieuwtjes over hun hobby kunnen lezen. Je bent, kortom, bezig om de relatie met je klanten te verstevigen.

Content marketing is dus wat anders dan reclame maken. Het uiteindelijke doel is wel hetzelfde: het verhogen van je omzet. Dat doe je echter niet door rechtstreeks je product aan te prijzen. Je geeft in feite wat weg aan je klanten: interessante informatie, zoals in de nieuwsbrief van The Happy Hooker, of andere dingen waar je klanten echt wat aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Allerhande van Albert Heijn. Maar ook een grappig filmpje of een onderhoudende column kan je klanten aan je binden.

Maar nu online

Heeft jouw onderneming een website? Dan hoeft de stap naar content marketing helemaal niet zo groot te zijn. Het enige dat je echt nodig hebt is oprechte interesse in je klanten – en een goed idee. Bedenk wel dat content marketing staat of valt met continuïteit. Een eenmalige klantenactie is leuk, maar heeft niet het bindende effect dat goede content marketing wel heeft.

Hier alvast een paar suggesties (ja, ook deze blog is content marketing)

  • Start een Twitter-kanaal met nuttige tips over jouw vakgebied. Vraag je klanten om te reageren.
  • Begin een wekelijkse of maandelijkse e-mailing met reviews van nieuwe producten. Let op: e-mailings verdwijnen snel in de spambox van de ontvanger. Zorg dus voor relevante, waardevolle info.
  • Start een Pinterest-pagina met interessante afbeeldingen over jouw business. Nodig je klanten uit om ook afbeeldingen te pinnen.