Internet

Alle voordelen van 2B e-commerce 

In de snel veranderende wereld van vandaag is online bestellen niet meer weg te denken, ook niet voor B2B-bedrijven. Groothandels en fabrikanten kunnen niet achterblijven door geen goed online bestelportaal aan te bieden. Het ontbreken van een goed online bestelportaal kan leiden tot omzetverlies, aangezien steeds meer bedrijven de weg naar B2B e-commerce vinden. De cijfers spreken boekdelen: B2B e-commerce is een krachtige en groeiende markt! 

De voordelen voor jou 

Een B2B webshop kan aanzienlijk bijdragen aan kostenbesparing in het verkoopproces. Door automatisering van verkoopprocessen wordt handmatig bestellingen inboeken verleden tijd en worden er minder fouten gemaakt. Bovendien zorgen de naadloze koppelingen tussen jouw backoffice systemen en de webshop voor een geïntegreerde en efficiënte werkwijze. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Dynamics 365 Business Central, Unit4 en Exact koppelingen die out-of-the-box integreren met onze B2B webshop oplossing. 

Daarnaast maakt een B2B webshop jouw bedrijf online goed vindbaar, waardoor potentiële klanten constant naar jouw webshop worden getrokken. Door middel van SEO-verbeteringen, conversie-optimalisatie en het gebruik van online advertenties kun je met elk budget een grote en specifieke doelgroep bereiken. De mogelijkheden zijn eindeloos! 

De voordelen voor je klanten 

Klanttevredenheid is van groot belang in de B2B-sector. Met een B2B webshop geef je klanten de mogelijkheid om op elk gewenst tijdstip van de dag, 7 dagen per week, snel en gemakkelijk bij jou te bestellen in één online portaal. Jouw klanten kunnen in dit portaal: 

  • Jouw complete catalogus bekijken. 
  • Zelf bestellingen plaatsen. 
  • Gemakkelijk offertes opvragen. 
  • Klantgegevens inzien en wijzigen. 
  • Eigen bestellijsten aanmaken. 
  • Facturatie terugvinden. 
  • Bestelstatussen bekijken, en nog veel meer. 

Wat bepaalt het succes van b2b e-commerce? 

Succesvolle B2B e-commerce hangt af van verschillende factoren die goed ingericht moeten zijn: 

  • Klant: de klant staat centraal bij het implementeren of verbeteren van de B2B webshop. Aanpassingen en wijzigingen worden gedaan op basis van klantfeedback en data over klantgedrag. 
  • Strategie/plan: een goede B2B e-commerce strategie omvat een visie op hoe e-commerce de klantenservice kan verbeteren. Concrete doelstellingen en KPI’s worden vastgesteld om te sturen op succes. 
  • Mensen: de juiste mensen in de organisatie moeten de doelstellingen realiseren. Voldoende kennis over e-commerce is essentieel om succes te behalen. 
  • E-commerce software: de juiste B2B e-commerce software is nodig om de gestelde doelen te behalen. Flexibiliteit en groeimogelijkheden zijn belangrijk voor de toekomst van de organisatie. 
  • B2b e-commerce strategie model: belangrijke aspecten als productinformatie, gebruikerservaring, data en operatie moeten goed ingericht zijn voor een succesvolle B2B webshop. 

In de wereld van B2B e-commerce is een goed functionerende groothandel webshop essentieel. Het biedt groothandels en fabrikanten de mogelijkheid om kosten te besparen, klanttevredenheid te verhogen en nieuwe markten te bereiken. De voordelen voor zowel de organisatie als de klanten zijn talrijk en de groei van B2B e-commerce zal alleen maar toenemen. Door te investeren in de juiste strategie, software en mensen, en te focussen op de behoeften van de klant, kan een groothandel webshop zich onderscheiden en een concurrentievoordeel behalen in deze dynamische markt van B2B e-commerce.