Stel, je wilt een webdesign bureau inschakelen die een professionele website voor jouw bedrijf kan creëren. Dan is de kans groot dat je nogal overweldigd bent door het grote aanbod aan webdesigners. Misschien overweeg je zelfs om je eigen website te maken. Toch is het inschakelen van een professioneel bureau aan te raden. De website van jouw bedrijf is namelijk het online visitekaartje. Het is dan ook van belang dat het webdesign bij de uitstraling van jouw bedrijf past. Een webdesigner is gespecialiseerd in het vertalen van jouw merk naar een design.
Tip 1: Onderzoek de mogelijkheden van verschillende webdesign bureaus
Wanneer je op zoek bent naar een webdesign bureau is het belangrijk om verschillende partijen met elkaar te vergelijken. Zoals gezegd is er tegenwoordig een groot aanbod aan webdesigners. Maar deze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Het is essentieel om vooraf te weten of hetgeen je vraagt wel mogelijk is. Niet alle bureaus hebben hetzelfde aanbod en dezelfde kennis in huis die vereist is voor jouw wensen en voorkeuren. Hierbij kun je denken aan het maken van bedrijfsfoto’s, het maken van een logo en het schrijven van webteksten. Een website moet tegenwoordig bovendien ook vindbaar, makkelijk aanpasbaar, responsive, beveiligd én social media klaar zijn. Onderzoek dus of een webdesigner kennis heeft van deze zaken.
Tip 2: Vergelijk websites, portfolio’s en reviews
Nadat je hebt bekeken wat de mogelijkheden zijn bij enkele bureaus, kun je je onderzoek gaan uitbreiden. Zo kun je niet alleen de websites, maar ook de portfolio’s en reviews gaan doorspitten. Bekijk eerst de website van een potentieel webdesign bureau. Spreekt dit je aan? Geeft de website je een goede eerste indruk van het bedrijf? Doorgaans vind je op deze website ook een portfolio. Voor welke bedrijven heeft dit bureau eerder gewerkt? En hoe zien deze websites eruit? Door het portfolio te bekijken kun je bepalen of er daadwerkelijk kwaliteit geleverd wordt. Daarnaast kunnen reviews je verder helpen bij het vormen van een indruk. Deze kun je op de website of via Google Maps vinden.
Tip 3: Vraag offertes op
Na je uitgebreide onderzoek heb je nu een aantal webdesign bureaus over waar je een goed gevoel bij hebt. De logische volgende stap is het opvragen van offertes bij deze bureaus. Informeer naar het prijsmodel, want ieder bedrijf zal namelijk een ander model gebruiken om zijn prijzen te bepalen. In sommige gevallen zul je een eenmalig bedrag betalen voor de website en een jaarlijks bedrag van de domeinnaam en hosting. In andere gevallen betaal je enkel een maandelijks bedrag voor zowel de website als de domeinnaam.
Tip 4: Het belang van de toekomst
Een website zit complex in elkaar. Wanneer er complicaties optreden, wil je er niet alleen voor staan. Een goed webdesign bureau staat dan voor je klaar en biedt de nodige hulp. Kijk dan ook goed naar hoe er met bestaande klanten wordt omgegaan. Dit kun je bijvoorbeeld terugvinden in de reviews. Ook kun je tijdens een gesprek natuurlijk enkele vragen stellen en duidelijke afspraken maken.